Dominik Bartmanski and Ian Woodward.

Odrodzenie analogowych nagrań. Odkrywanie ponadczasowego uroku płyty winylowej

Kiedyś uznawane za relikty przeszłości, płyty winylowe przeżywają niezwykłe odradzanie się w erze cyfrowej. Dominik Bartmanski i Ian Woodward zagłębiają się w kulturowe niuanse winylu w swojej publikacji „Vinyl: The Analog Record in the Digital Age” („Winyl: Analogowy Zapis w Erze Cyfrowej”). Ich badania rzucają światło na trwały czar winylu oraz jego wieloaspektową rolę we współczesnej kulturze muzycznej.

Winyl jako dynamiczny i ikoniczny artefakt kulturowy

Bartmanski i Woodward podkreślają znaczenie podejścia do winylu z różnych perspektyw, wykraczając poza obszary kolekcjonowania czy konsumpcji. Twierdzą, że to połączenie różnych aspektów sprawia, że winyl fascynuje różnorodne audytorium. Choć kolekcjonowanie tradycyjnie dominuje w dyskusjach na temat kultury winylowej, autorzy sugerują, że może ono przyćmić inne formy zaangażowania, ograniczając nasze zrozumienie jego znaczenia.

Winyl jako źródło „pozytywnego fetyszyzmu”

Autorzy podkreślają odkrywanie winylu jako katalizatora zaangażowania, zmysłowości, oryginalności, troski, rytuału, rzadkości i unikalnych doświadczeń słuchaczy. Wytrwałość i odrodzenie winylu w obliczu dominacji świata cyfrowego zawdzięczają wiele niezależnym DJ-om i twórcom beatów, którzy gorąco przyjęli ten format. Bartmanski i Woodward wprowadzają pojęcie „pozytywnego fetyszyzmu”, by uchwycić oddanie i szacunek okazywane winylowi przez jego entuzjastów.

Winyl jako dzieło sztuki i nowoczesna ikona

Pod względem metodycznym autorzy stosują kombinację obserwacji fenomenologicznej, hermeneutycznej analizy tekstów medialnych i wywiadów, by rozwikłać złożoność znaczeń i cech winylu. Twierdzą, że winyl to nie tylko przedmiot, ale pełnoprawne dzieło sztuki i nowoczesna ikona. Dzięki temu podejściu wykraczają poza abstrakcyjny związek między konsumentami a produktami, eksplorując różnorodne doświadczenia i cechy, które posiada winyl.

młody człowiek, gramofon i płyta winylowa
To młodzi najwięcej kupują i wydają pieniędzy na płyty winylowe

Kultura winylowa

Autorzy uznają ograniczenia swoich badań, dostrzegając potrzebę dalszego zgłębienia innych aspektów kultury winylowej. Ich badania skupiają się głównie na mężczyznach jako użytkownikach winyla w berlińskich niezależnych scenach muzycznych. Mają świadomość, że istnieje potrzeba zbadania szerszych społeczności winylowych i zróżnicowanych praktyk konsumenckich. Niemniej jednak ich badania dostarczają cennych spostrzeżeń na temat współczesnej ekonomii kultury winylowej i cech materialnych, które przyczyniają się do jego trwałego uroku.

Osadzenie przestrzenne i czasowe winylu

Bartmanski i Woodward umieszczają swoją analizę w kontekście przestrzennego i czasowego osadzenia winylu. Podkreślają Berlin jako współczesne centrum muzyki niezależnej i undergroundowej, zwłaszcza gatunków elektronicznych i klubowych. Bogata historia miasta w ruchach kontrkulturowych, eksperymentach artystycznych i postępie technologicznym przyczyniła się do jego statusu mekki winyla. Berlin stanowi idealne tło do eksploracji dynamicznej relacji między ludźmi a przedmiotami, a także tworzenia wartości związanej z miejscem w ujęciu kosmopolitycznym.

Podsumowanie

Podsumowując, książka Bartmanskiego i Woodwarda oferuje kompleksowe zanurzenie się w kulturę winylową, ukazując jej trwałe piękno i wieloaspektowe doświadczenia, które wywołuje. Ich badania kwestionują dominujący nacisk na kolekcjonowanie, ujawniając różnorodne wymiary fascynacji płytą winylową. Poprzez zastosowanie różnych metodologii i umieszczenie analizy w określonych kontekstach przestrzennych i czasowych autorzy dostarczają wyważonego zrozumienia roli winyla jako dynamicznego i ikonicznego artefaktu kulturowego.