zarażeni dźwiękiem

„Zarażeni dźwiękiem”. Wyniki badań preferencji muzycznych w Polsce. (Część III)

Ponownie wracamy do wydanej w 2023 roku w Polsce wyjątkowej książki Stanisława Trzcińskiego zatytułowanej „Zarażeni dźwiękiem: Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji” (PWN, Warszawa 2023, ss. 939). Należy ją odnotować z kilka powodów, m.in. ze względu na przeprowadzone badania ilościowe i jakościowe dotyczące preferencji muzycznych w Polsce.

W trzeciej części przedstawiamy 2 kolejne pytania, na które udzielili odpowiedzi respondenci ankiety, pokazując tym samym krajobraz muzyczny Polski. Mam nadzieję, że przeprowadzone przez Trzcińskiego badania odzwierciedlają muzyczny status quo na całym świecie. I dlatego badania tego typu są ze wszech miar pożądane zarówno dla branży muzycznej, jak i samego konsumenta muzyki.

Pytanie 11: Jakiego typu muzykę, jakie gatunki muzyczne lubisz?

jakiego typu muzykę, jakie gatunki muzyczne lubisz?

Na podstawie zebranych danych dotyczących pytania o słuchany typ muzyki lub gatunek muzyczny w życiu respondentów można wyciągnąć następujące wnioski:

  1. Pop, muzyka popularna: kobiety: 32.4%; mężczyźni: 22.4% – najpopularniejszym gatunkiem muzycznym zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn okazała się muzyka pop. Jednakże, większy odsetek kobiet preferuje ten gatunek w porównaniu do mężczyzn.
  2. Disco Polo (polski fenomen muzyczny): kobiety: 20.4%; mężczyźni: 12.6% – gatunek disco polo cieszy się większą popularnością wśród kobiet, choć zauważalny jest jego udział wśród mężczyzn.
  3. Rock (także alternatywny): kobiety: 8.6%; mężczyźni: 18.1% – gatunek rocka, w tym również jego odmiana alternatywna, zyskuje większe uznanie wśród mężczyzn niż kobiet.
  4. Hip-hop, rap: kobiety: 7.0%; mężczyźni: 7.1% – preferencje co do hip-hopu i rapu są niemal takie same w obu grupach płciowych.
  5. Elektroniczna, dance, techno: kobiety: 4.8%; mężczyźni: 7.3% – mężczyźni wykazują większe zainteresowanie muzyką elektroniczną, dance i techno w porównaniu do kobiet.
  6. Muzyka poważna, klasyczna: kobiety: 5.4%; mężczyźni: 4.1% – gatunek muzyki poważnej i klasycznej przyciąga częściej kobiety niż mężczyzn.
  7. Muzyka filmowa: kobiety: 2.2%; mężczyźni: 3.3% – muzyka filmowa cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem w obu grupach, przy minimalnej przewadze mężczyzn.
  8. Blues: kobiety: 1.1%; mężczyźni: 4.1% – blues zdobył większą popularność wśród mężczyzn niż kobiet.

We wnioskach należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • Różnorodność preferencji: Preferencje muzyczne są zróżnicowane zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Nie istnieje jednoznaczny dominujący gatunek, co świadczy o bogactwie różnorodności muzycznych upodobań.
  • Muzyka pop jako lider: Muzyka pop jest najbardziej preferowanym gatunkiem w obu grupach, lecz kobiety wykazują większe zainteresowanie niż mężczyźni.
  • Podobieństwa i różnice w gustach muzycznych: Widoczne są różnice w preferencjach muzycznych między płciami. Preferencje dotyczące hip-hopu i rapu są zbliżone w obu grupach płciowych, co wskazuje na pewne podobieństwo w gustach muzycznych. Mężczyźni częściej niż kobiety wybierają gatunki takie jak rock, muzyka elektroniczna czy blues.
  • Potencjał dla różnorodnych ofert muzycznych: Względna równowaga między popularnością różnych gatunków sugeruje, że istnieje potencjał dla różnorodnych ofert muzycznych, które mogą zaspokoić różnorodne gusta słuchaczy.

Pytanie 12: Czy kupujesz, subskrybujesz treści muzyczne?

Na podstawie zebranych danych dotyczących pytania o kupno lub subskrybowanie treści muzycznych w życiu respondentów można wyciągnąć następujące wnioski:

  1. Zakup płyt CD: 9.1% – zakup tradycyjnych płyt CD utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie, co sugeruje stopniowe odejście od tego formatu wśród respondentów.
  2. Płatne serwisy streamingowe: 16.5% – usługi streamingowe zyskują na popularności, co wskazuje na trend korzystania z dostępu do muzyki w formie cyfrowej i elastycznego dostępu do szerokiego katalogu utworów.
  3. Płatne telewizje, platformy TV: 6.2% – zakup treści muzycznych poprzez płatne telewizje czy platformy telewizyjne zajmuje umiarkowane miejsce w preferencjach, być może ze względu na dostępność innych, bardziej dedykowanych i darmowych rozwiązań.
  4. Zakup plików mp3: 2.4% – zakup plików mp3 odnotowuje niski udział, co może sugerować schyłek popularności tego formatu na rzecz usług streamingowych.
  5. Nie kupuję treści muzycznych: 74.5% – zdecydowana większość respondentów deklaruje, że nie nabywa treści muzycznych. To istotne spostrzeżenie, które może wynikać z dostępności darmowych platform streamingowych czy też zmian w konsumpcji muzyki.
  6. Zakup kaset magnetofonowych: 1.4% – zakup kaset magnetofonowych pozostaje marginalny, co świadczy o niewielkim zainteresowaniu tym przestarzałym formatem.
  7. Zakup płyt winylowych: 2.6% – pomimo niewielkiego odsetka, zakup płyt winylowych cieszy się pewnym uznaniem, zwłaszcza wśród miłośników dźwięku analogowego.

Co mówią nam powyższe dane?

  1. Dominacja modelu bezpłatnego: Zdecydowana większość respondentów (74.5%) nie nabywa treści muzycznych, co sugeruje dominację modelu bezpłatnego dostępu do muzyki na różnych platformach streamingowych i ogólnie w internecie.
  2. Ewolucja preferencji: Płatne serwisy streamingowe zdobywają na popularności, co wskazuje na ewolucję preferencji w kierunku cyfrowych form dostępu do muzyki, z pominięciem tradycyjnych formatów fizycznych.
  3. Schyłek tradycyjnych formatów: Zakup płyt CD, kaset magnetofonowych oraz plików mp3 utrzymuje się na niskim poziomie, co może świadczyć o schyłku tych tradycyjnych formatów.
  4. Znaczenie formatu winylowego: Pomimo niewielkiego odsetka, zakup płyt winylowych wciąż cieszy się pewnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród osób ceniących dźwięk analogowy i kolekcjonujących.
  5. Potrzeba dostosowania oferty: Istnieje potrzeba dostosowania oferty muzycznej do zmieniających się preferencji, ze szczególnym uwzględnieniem platform streamingowych.

Podsumowując, analiza zwyczajów zakupowych treści muzycznych wskazuje na dynamiczne zmiany w sposobie konsumpcji muzyki, z dominacją cyfrowych form dostępu oraz schyłkiem tradycyjnych formatów. Zrozumienie tych trendów może być kluczowe dla dostosowania strategii marketingowej oraz oferty muzycznej do oczekiwań współczesnych konsumentów.

Podsumowanie

Wydaje się, że istnieje potrzeba dostosowania oferty muzycznej do ewoluujących preferencji, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnącą popularność platform streamingowych. Również, pomimo dominacji modelu bezpłatnego, istnieje nisza dla formatu winylowego, co może być wykorzystane przez branżę muzyczną w dostosowywaniu się do różnorodnych potrzeb i gustów odbiorców.