Web3

Web 3.0. Rewolucja w sztuce i muzyce

Internet, od momentu swojego narodzenia, stale ewoluował. Od statycznych stron internetowych i prostych komunikatorów, przeszliśmy do interaktywnych platform społecznościowych i aplikacji z rewolucyjnymi technologiami.

Web 3.0: Nowa Era Internetu

Teraz nadszedł czas na kolejny krok – Web 3.0. Pamiętam, jak mój partner, Tomasz Olszewski zwany w Polsce „Pan Winyl”, opowiadał mi po raz pierwszy o Web 3.0. W pewnym momencie powiedziałem: „Hola, hola, zaraz, zaraz. Mówisz o Web 3.0 a gdzie jest Web 2.0 czy Web 1.0?”.

Byłem zagubiony, a przecież to, co używamy na co dzień: przeglądarki internetowe, wysyłanie emaili, komunikacja cyfrowa czy komunikatory to wcześniejsze odmiany Web.

Co to jest zatem Web 3.0? Jednym słowem czy tego chcemy czy nie, to kolejna era internetu. Przynosi ona ze sobą nowe możliwości, w tym wykorzystanie technologii blockchain i tokenów NFT (Non-Fungible Tokens) przez artystów, muzyków i zespoły muzyczne.

Beeple (ur. 1981): EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS,
ceny sprzedaży: 69 346 250 USD. Transakcja: 11 marca 2021 r.
adres portfela: 0xc6b0562605D35eE710138402B878ffe6F2E23807
adres smart contractu: 0x2a46f2ffd99e19a89476e2f62270e0a35bbf0756

NFT – czy nowa era dla ludzkości?

Tokeny NFT to unikalne, niepodzielne cyfrowe aktywa, które wykorzystują technologię blockchain do udokumentowania autentyczności i własności danego dzieła sztuki, utworu muzycznego lub innych cyfrowych treści. Technologia blockchain gwarantuje ich niepodważalną autentyczność i historię własności. Dzięki NFT artyści mogą przekształcić swoje dzieła w cenne cyfrowe kolekcje, a kupujący i fani mogą stać się ich prawowitymi właścicielami.

Tokeny NFT zmienią w przyszłości sposób (i już powoli zmieniają obecnie), w jaki artyści i muzycy zarabiają na swojej twórczości. Przeszliśmy od tradycyjnych modeli sprzedaży dóbr fizycznych do cyfrowego świata, który oferuje nieograniczone wręcz możliwości.

Oto kilka przykładów, jak artyści i muzycy wykorzystują NFT:

1. Muzyczne mintowanie

Mintowanie swoich dzieł jako NFT daje artystom i muzykom możliwość zarabiania na swojej twórczości nie tylko poprzez tradycyjne kanały, ale także dzięki sprzedaży cyfrowych kopii swoich dzieł. Dzięki temu można generować dochód niezależnie od koncertów czy wydawania albumów. I dlatego wielu artystów muzycznych wydaje swoje utwory jako NFT.

Na przykład, zespół Kings of Leon wydał swój album „When You See Yourself” jako NFT, oferując dostęp do ekskluzywnych treści tylko dla posiadaczy tokenów. To otwiera nowe źródła dochodów dla artystów i buduje lojalność fanów.

Podobnie polsko-ukraiński zespół DAGADANA. Zaoferował on swoim fanom wyjątkowe zdjęcia okładek płyty namalowane specjalnie przez ukraińską artystkę Olgę Kravchenko. Ponadto mintując token NFT fani mają dostęp do ekskluzywnych treści i plików najwyższej jakości (Hi-Res). To tzw. digital vinyl stworzony specjalnie dla zespołu przez Polvinyl, który wciąż jest do kupienia.

2. Kontrola nad własnością

Dzięki NFT twórcy zachowują pełną kontrolę nad swoimi dziełami. Mogą określić, ile kopii zostanie stworzonych i jakie zyski odniosą z każdej sprzedaży.

3. Sztuka cyfrowa i NFT

Sztuka cyfrowa stała się popularnym obszarem dla kolekcjonerów NFT. Artyści, tacy jak Beeple czy Grimes, sprzedają swoje dzieła za miliony dolarów jako NFT. To pokazuje, że cyfrowa sztuka może być równie wartościowa, co tradycyjne dzieła.

Prawdopodobnie erę spekulacji w ramach NFT mamy już za sobą. Rynek stabilizuje się a kupujący coraz częściej przypatrują się co tak naprawę stoi za NFT, jakie cyfrowe aktywa otrzymają za kupno NFT.

NFT wkracza w świat muzyczny oferując digital vinyl lub digital pressing (pisaliśmy o tym w artykule: DIGITAL PRESSING i DIGITAL VINYL. Czy nowy rozdział muzyki dzięki technologii? oraz Nowe możliwości dla artystów i fanów. Przykład zespołu Dagadana).

4. Koncerty wirtualne (i nie tylko)

Epidemia covid pokazała jak trudno być artystą, gdy dotychczasowe pola zarabiania pieniędzy zostały z dnia na dzień zamknięte. Wówczas muzycy organizowali koncerty wirtualne poprzez sprzedaż biletów jako NFT. To umożliwiło fanom uczestnictwo w wyjątkowych wydarzeniach dedykowanych tylko dla nich. Ponadto na pamiątkę pozostał im cyfrowy bilet jako NFT.

5. Interakcje ze społecznością

Artyści i muzycy mogą tworzyć NFT, które dają dostęp do wyjątkowych interakcji ze swoją społecznością, takie jak prywatne czaty, wideorozmowy lub backstage’owe spotkania.

Cover płyty Kings of Leon: WHEN YOU SEE YOURSELF (2021)

Podsumowanie

Web 3.0 i tokeny NFT przynoszą ogromne możliwości zarówno dla artystów, muzyków, zespołów muzycznych, jak i ich fanów. To rewolucyjny sposób na zarabianie na twórczości i budowanie silniejszych więzi ze swoją publicznością. Wyjątkowe doświadczenia, unikalne utwory, do których kluczem jest posiadanie tokena NFT, stają się wartościowymi aktywami w cyfrowym świecie. Czas na przełamywanie barier i otwartość na nowe!